Великдень на карантині

2020 й рік проходить під знаком пандемії коронавірусу COVID-19. Через це майже всі країни ввели режим карантину. У деяких країнах він жорсткіший, у деяких – м’якший, але так чи інакше карантин вплинув буквально на всі сфери життя: роботу, бізнес, пересування, побут і дозвілля населення.

Не стала винятком і духовна сфера життя. Так співпало, що пік пандемії коронавірусу і розпал карантину в багатьох країнах припав на святкування одного з найбільших християнських свят – Великодня. Традиційно святкування Великодня проходить у храмах в контакті з іншими віруючими і священнослужителями, але вже очевидно, що цього року все інакше. Адже цьогорічний Великдень – чи не найбільший виклик карантину, оскільки всі традиційні масові дійства, пов’язані з Великоднем, стали небезпечними для людей, про що в Україні свідчить значне збільшення інфікованих COVID-19 вже після Вербної неділі.

Більшість християнських церков (хоча і не всі їх священики) із розумінням поставилися до ситуації, що склалася та змінили традиційний формат святкування Великодня. Не стала винятком і Україна. У нашій країні запущений проект «Великдень вдома», основним компонентом якого є он-лайн і телетрансляції святкових богослужінь. Як показують результати CATI-опитування*, переважна більшість українців (83%) цьогоріч нададуть перевагу саме цьому формату святкування Великодня. У той же час 4% опитаних все ж мають намір відвідати церкву в індивідуальному порядку із дотриманням карантинних обмежень і правил, а ще 7% – з форматом святкування ще не визначилися. Слід зазначити й те, що 4% жителів України не святкують Великдень в принципі.

Більшою мірою схильні надати перевагу формату «Великдень вдома» жінки, а серед чоловіків більше, ніж серед жінок, тих, хто має намір відвідати церкву в індивідуальному порядку, або ще не визначився, або в принципі не святкує Великдень. З віком опитаних число прихильників формату «Великдень вдома» зростає, а кількість тих, хто не визначився, зменшується. А ті, хто має намір відвідати церкву в індивідуальному порядку і хто ще не визначився дещо переважають у сільській місцевості.

Однією з ключових великодніх традицій є освячення пасок і великодніх кошиків. З огляду на ситуацію, у цьому році українці можуть або придбати їх вже освяченими священнослужителями у пекарнях або в магазинах, або освятити он-лайн водохресною водою, або освятити виставлені біля воріт кошики на вулицях (як правило, в селах і невеликих містечках). Як показують результати опитування, варіанту он-лайн освячення цього року надасть перевагу кожен четвертий (26%) житель країни, кожен десятий (11%) схиляється до придбання вже освячених пасок і приблизно стільки ж (9%) – будуть святити «біля воріт». Разом з тим, слід зазначити, що більше третини (37%) українців цьогоріч утримаються від освячення пасок, а ще 13% – ще не визначилися як вчинити у даній ситуації.

До он-лайн освячення пасок більш схиляються жінки, тоді як серед чоловіків трохи більше прихильників освячення «біля воріт» або тих, хто не визначився. Серед українців старше 50 років найбільше тих, хто буде святити он-лайн або просто купить вже освячені, а серед молоді до 30 років – найбільше невизначених і тих, хто взагалі не буде святити. Також освяченню он-лайн більш схильні надавати перевагу міські жителі (за винятком обласних центрів, де найбільше тих, хто відмовилися святити паски), а у сільській місцевості більше, ніж у містах, тих, хто обрали варіант освячення «біля воріт». Серед регіонів України у ставленні до освячення пасок виділяється західний, де більше, ніж у решті, прихильників он-лайн освячення і освячення «біля воріт», але найменше тих, хто паски святити цього року не буде.

Детальніше з результатами опитування можна ознайомитися у презентації нижче.

* Опитування проводилося у період з 11 по 16 квітня 2020 року. Всього опитано 1272 респонденти у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту та регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим та м. Севастополь). Метод – CATI-опитування (телефонні інтерв’ю із використанням комп’ютера, computer-assisted telephone interviews) ролінгового формату. Очікувана середня похибка вибірки складає +/- 3,5%.

Назад