Українці в умовах карантину: споживання продуктів харчування

Їжа – один з двигунів еволюції і прогресу з часів зародження життя. Молюски на мілководді по суті «поставили» людство на ноги, сире м’ясо змусило добути з каменю іскру, античні бенкети привчили до гурманства. Не останню роль у зміні раціону зіграли глобальні катаклізми. Наприклад, перші люди були вегетаріанцями, а їх інтерес до м’яса був викликаний льодовиковим періодом, який згубив безліч рослинних харчових ресурсів. А ще з часів Середньовіччя по наповненню продуктового кошика можна було визначити соціальний статус людини – наприклад, м’ясо могла дозволити собі лише знать. У наш час їжа тваринного походження – м’ясо, риба і морепродукти, молоко і яйця – є невід’ємною частиною раціону більшості людей. Але й глобальні катаклізми, такі, наприклад, як пандемія коронавірусу і пов’язаний з нею карантин, по-своєму можуть впливати на щоденний раціон людини навіть у ХХІ столітті.

Як показують результати чергової хвилі всеукраїнського CATI-опитування*, під час карантину в споживанні українцями продуктів харчування тваринного походження відбулися певні зміни, які проявилися переважно в скороченні, а не збільшенні, їх вживання. Більшою мірою це стосується споживання риби і морепродуктів, меншою – м’ясних, молочних продуктів і яєць. Так, як і раніше споживали м’ясо / м’ясні продукти і молочні продукти / яйця відповідно 72% і 75% українців, а ще по 5% – взагалі не вживають ці продукти. Найчастіше м’ясо / м’ясні продукти та молочні продукти / яйця під час карантину стали споживати відповідно лише 5% і 6% жителів України. Тоді як скоротили споживання м’яса / м’ясних продуктів 17% опитаних, а молочних продуктів / яєць – 13%. Що стосується риби і морепродуктів, то як і раніше її споживати зміг вже тільки кожен другий українець (51%), а ще 13% – не споживають взагалі. Тоді як рідше під час карантину стали дозволяти собі рибу і морепродукти третина жителів України (32%), а частіше – лише 3%.

Зміни в споживанні продуктів харчування тваринного походження мають деякі соціально-демографічні особливості.

Молочні продукти, сири, яйця – значимо рідше споживати стали більшою мірою жінки, ніж чоловіки. Також відмінності в зміні споживання даної категорії продуктів обумовлені місцевістю проживання: міські жителі (крім обласних центрів) більше за інших скоротили споживання молочних продуктів / яєць, а сільські жителі в більшій мірі, ніж містяни, зберегли споживання цих продуктів на колишньому рівні.

М’ясо (в т.ч. птиці) і м’ясні вироби – значимо рідше стали споживати більшою мірою жінки, ніж чоловіки, а також представники старшої вікової категорії.

Рибу, морепродукти – значимо рідше споживати стали більшою мірою жінки, ніж чоловіки. Тоді як серед чоловіків значимо більше, ніж серед жінок, тих, хто не змінив споживання риби і морепродуктів. Помітно меншою мірою, ніж представники інших вікових категорій, скоротила споживання цих продуктів молодь.

Олексій Ляшенко, кандидат історичних наук, аналітик Research & Branding Group

 PDF-версія:

Rubicon2.0.4_RB_Report_20200626_14_ua

*Опитування проводилося у період з 19 по 24 червня 2020 року. Всього опитано 1009 респондентів у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту та регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, та м. Севастополь). Метод опитування – CATI-опитування (телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера, computer-assisted telephone interviews) ролінгового формату. Максимальна похибка вибірки не перевищує +/- 3,7%.

Назад