Ставлення українців до тарифів

Тарифна тематика в Україні завжди була питанням не тільки економічним, але й політичним і соціальним. Зокрема, критика будь-якої влади її опонентами або соціальні хвилювання обов’язково включають тези про необґрунтованість поточних тарифів і вимоги / обіцянки їх зниження. При цьому такі обіцянки ще ніколи не виконувалися, а тарифи зростали з кожною наступною зміною влади. Так, з 1 січня 2021 року в Україні в черговий раз зросли майже всі комунальні тарифи для населення. Особливо чутливим для населення це підвищення тарифів стало в умовах першої «коронавірусної» зими.

Як показують результати квітневого соціологічного опитування*, переважна більшість українців (94%) вважають завищеними чинні тарифи на електроенергію, газ та опалення, тоді як протилежної точки зору дотримується лише 4% жителів країни, а ще 2% – не визначились. Характерно, що така оцінка діючих тарифів практично не має соціально-демографічних відмінностей.

У опалювальному сезоні, що завершився в квітні, своєчасно і в повному обсязі комунальні послуги оплачували 42% українців, а ще 37% – оплачували рахунки в повному обсязі, але із затримкою. Практично кожен п’ятий житель України слачував комунальні рахунки в опалювальному сезоні 2020/21 рр. або в неповному обсязі (18%), або не слачував їх взагалі (3%).

Порівняно більш «відповідальними» платниками комунальних тарифів (оплачували вчасно і в повному обсязі) є сільські жителі і жителі Західного регіону, а найменш «відповідальні» щодо оплати комунальних послуг «п’ятдесятилітні» українці, жителі обласних центрів, а також Південного і Східного регіонів ( частіше оплачували з затримкою або в неповному обсязі).

Несвоєчасна або неповна оплата комунальних послуг значною мірою обумовлена ​​тим, що сімейні бюджети українців включають, як правило, й інші, не менш важливі, статті витрат. А, як показують результати опитування, витрати українців на оплату комунальних послуг в опалювальний сезон 2020/21 рр. в середньому склали 42% сукупного щомісячного доходу домогосподарств.

Олексій Ляшенко, кандидат історичних наук, аналітик Research & Branding Group

 PDF-версія:

Тарифи_ukr

*Опитування проводилося у період з 23 по 30 квітня 2021 року. Опитано 1804 респонденти у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту і регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування – особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face). Максимальна похибка вибірки не перевищує +/-2,4%.

Назад