Соцмережі як джерело інформації

Для того, щоб бути повноцінним громадянином своєї країни, необхідно цікавитися суспільно-політичною інформацією. Сьогодні одним з важливих джерел новин з життя суспільства і політики є соціальні мережі, але вони ж є і сприятливим середовищем для поширення фейків. А якщо інформація є, і навіть в надлишку, – залишилося лише вирішити, довіряти їй чи ні?

Як показують результати січневого опитування*, найпопулярнішими соціальними мережами в Україні є Facebook, YouTube, Instagram і telegram, далі зі значним відривом йдуть Вконтактє, Однокласники і twitter, а найменш популярною є Linkdn. І в кожній із них можна відшукати свого типового користувача (за винятком Linkdn, оскільки кількість його користувачів в Україні занадто мала, щоб робити висновки про їхню типовість або нетиповість).

У більшості соціальних мереж значущих відмінностей між залученістю до них чоловіків і жінок немає, за винятком двох соціальних мереж – Instagram і Однокласників: ними користується більше жінок, ніж чоловіків.

Найпоширеніша значуща відмінність – вік, і сам по собі напрошується висновок, що навряд чи старші люди (від 50 років і старше) будуть відчувати себе у соціальних мережах комфортно: їх там меншість. В окремих соціальних мережах є більш вузькі вікові акценти: наприклад, у telegram частіше облаштовується молодь від 18 до 29 років, у twitter – молодь і люди середнього віку від 18 до 39 років, а в Однокласниках – люди середнього віку від 40 до 49 років. Що ж стосується Facebook, YouTube, Instagram та Вконтактє, то провідні позиції в них займають люди від 18 до 49 років, хоча представленість різних поколінь зменшується пропорційно зі збільшенням віку.

Впливає на риси портрета типового користувача і місцевість проживання, однак тільки у відношенні YouTube, Instagram і telegram. Серед тих, хто живе в містах, більше користувачів цих соціальних мереж, ніж серед тих, хто живе у сільській місцевості.

Частота користування інтернетом має значення у чотирьох випадках, а саме у випадках, пов’язаних із чотирма найпопулярнішими соціальними мережами. У telegram сидить майже чверть найвідданіших завсідників інтернету (користуються кожен день), в Instagram – відносна більшість щоденних користувачів і більше чверті тих, хто заходить в інтернет 5-6 разів на тиждень, а в Facebook і YouTube – переважна більшість і щоденних користувачів інтернету, і тих, хто виділяє час на інтернет або 5-6 разів на тиждень, або 3-4 рази на тиждень. А це дає підстави припустити, що чим частіше українці користуються інтернетом, тим імовірніше зустріти їх у соціальних мережах.

Довіра до суспільно-політичної інформації із соцмереж низька як в найпопулярніших з них (Facebook, YouTube, Instagram, telegram), так і в менш використовуваних (Вконтактє, Однокласники, twitter, Linkdn): такій інформації довіряє без застережень менш ніж десята частина користувачів, більшість довіряє частково і приблизно п’ята частина користувачів взагалі не використовує соцмережі у якості джерела суспільно-політичної інформації. Значущих відмінностей у мірі довіри до суспільно-політичної інформації із соцмереж в залежності від статі, віку та типу населеного пункту немає.

Анна Тащенко для Research & Branding Group

Більш детальні результати опитування у презентації нижче.

*Опитування проводилося у період з 24 січня по 2 лютого 2020 року. Опитано 1804 респонденти у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту і регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування – особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face). Максимальна похибка вибірки не перевищує +/-2,4%.

Назад