Соцмережі як джерело інформації українців

Упродовж майже двох останніх десятиліть соцмережі поширилися по всьому світу на майже всі сфери людського життя, фактично ставши альтернативою реальності. Але, як завжди буває, благі наміри максимально спростити спілкування людей і вивести його на новий рівень згодом стали використовуватися з далеко не благими цілями. Зокрема, соціальні мережі відкрили нові можливості для шахраїв та інших деструктивних персон і організацій. Насамперед така деструктивна діяльність пов’язана з використанням соцмереж для поширення дезінформації і фейків та навіть дестабілізації і поширення панічних настроїв у цілих суспільствах.

Тим не менш кількість самих соцмереж і їхніх користувачів у світі неухильно зростає. Не є виключенням і Україна. Як показують результати липневого соціологічного опитування*, майже три чверті українців (74%) є користувачами однієї або більше соціальних мереж. Найбільше користувачів в Україні має Facebook (61%). До найпоширеніших також відносяться YouTube (46%), Instagram (35%) і Telegram (20%). Значно менше користувачів мають Twitter (7%), ВКонтактє і Однокласники (по 5%). По 1% українців користуються Linkdn і ТікТок.

Слід відзначити, що упродовж останніх чотирьох років число користувачів Facebook, YouTube, Instagram і Telegram в Україні зросло. Зокрема, найбільші темпи зростання – втричі – у Telegram. Натомість число користувачів ВКонтактє і Оннокласників втричі скоротилося.

Нині соцмережі все більше використовуються у якості каналу поширення інформації, зокрема, суспільно-політичної. Половина українців (50%) такій інформації у соцмережах довіряє частково. Цілком довіряє їй кожен десятий житель України (11%), тоді як повністю не довіряє кожен шостий (17%). При цьому слід зауважити, що кожен п’ятий українець (20%) не використовує соцмережі як джерело суспільно-політичної інформації.

Порівняно з 2019 р. рівень повної недовіри до суспільно-політичної інформації в соцмережах зріс удвічі, тоді як рівень цілковитої довіри лишився на приблизно тому ж рівні. Водночас помітно скоротився рівень часткової довіри до суспільно-політичної інформації в соцмережах.

Олексій Ляшенко, кандидат історичних наук, аналітик Research & Branding Group

 PDF-версія:

Соцмережі_липень 2021_ukr

*Опитування проводилося у період з 10 по 21 липня 2021 року. Опитано 1813 респондентів у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту і регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування – особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face). Максимальна похибка вибірки не перевищує +/-2,4%.

Назад