Онлайн-сервіси для перегляду ТБ і кіно: світові тенденції та Україна

Неочікуване розгортання пандемії коронавірусу, яке сколихнуло весь світ приблизно рік тому, змусило людство суттєво модифікувати повсякденний спосіб життя. Через жорсткі карантинні обмеження, які змушували зводити будь-які зайві пересування до нуля, звільнився досить великий ресурс часу і водночас різко скоротилося різноманіття способів його використання. До нових умов життя потрібно було швидко адаптуватися і знаходити шляхи хоч якихось розваг, щоб не втрачати оптимізм у такі складні часи. Саме тому вже в перші місяці карантину був помітним різкий приріст користувачів онлайн-сервісів для перегляду відео, кіно та ТБ.

США як одна із найбільш розвинених країн світу, що часто першою задає, досліджує та висвітлює всесвітні тенденції, продемонстрували цікаві тенденції використання стримінгових сервісів. Американська маркетингова компанія «Nielsen» проводить постійний моніторинг розподілу часу між різними стримінговими сервісами (2019 Nielsen Total Audience Report, 2020 Nielsen Total Audience Report). Зокрема, вони досліджують використання екранного часу. Так, наприкінці 2019 року частка екранного часу перегляду стримінгових сервісів від загального часу усього перегляду телебачення становила 19%, тоді як у квітні 2020 року вона зросла до 25%.

Традиційне телебачення за останні роки вже потроху поступалося своєю популярністю на користь стримінгових сервісів перегляду кіно, відео та телебачення, але пандемія значно прискорила цю тенденцію. Постачальники кабельного телебачення пропонують сталий і досить обмежений перелік телеканалів, де глядач вимушений дивитися лише те, що йому пропонують, тоді як стримінгові сервіси якраз дають користувачам можливість вільного вибору відео-контенту. Саме тому люди готові все більше платити за такі послуги. Результати дослідження «Nielsen» також показують не лише збільшення часу перегляду стримінгових сервісів, а й більшу готовність доплачувати за різноманітні додаткові функції та послуги при перегляді, які зроблять його ще зручнішим та комфортнішим.

У результатах дослідження американських глядачів висвітлюється також перелік найпопулярніших стримінгових сервісів. Відносна більшість користувачів надає перевагу «Netflix». Слід зауважити, що його доля екранного часу також дещо зросла з початку карантину із 31% до 34%, тобто зараз він контролює близько третини американського стримінгово ринку. Кожен п’ятий американець користується «YouTube» (20%), наступним у топі йде сервіс «Hulu» (11%), після нього «Amazon» (8%) та «Disney+» (4%).

 

Завдяки карантинним обмеженням ці стримінгові сервіси значно примножили кількість користувачів та підписників у всьому світі. Приріст аудиторії найпопулярніших сервісів коливається в межах 34-100%. Так, «Amazon Prime Video» примножили кількість своїх користувачів на 100%, «YouTube Premium» – на 67%, «Hulu» – на 39%, «Netflix» – на 34%, а «Disney+» лише приблизно за рік існування наростив аудиторію в 95 мільйонів користувачів. У рейтингу найбільшої кількості підписників «Netflix» однаково тримається на першій позиції, але його вже значною мірою наздоганяє сервіс «Amazon Prime Video», а після стрімкого зростання підписників лише за рік в ефірі «Disney+» також може скласти їм обом конкуренцію.

 

Питання вибору сервісів онлайн-телебачення ми такж з’ясували  в нашому щомісячному OmnibusSocial. В Україні 40% людей користується онлайн-сервісами перегляду ТБ та кіно, тоді як кожен другий стверджує, що такими сервісами не користується (52%).

 

Можна зауважити, що існує залежність цього явища від таких соціально-демографічних ознак як стать, вік, рівень освіти та тип населеного пункту. Чоловіки (43%) більше, ніж жінки (38%) користуються сервісами онлайн-ТБ. Більшість жителів сільської місцевості (59%) такими сервісами не користується. Зі збільшенням рівня освіти підвищується відсоток прихильників онлайн-ТБ. Також спостерігається тенденція до зменшення кількості користувачів онлайн-ТБ зі збільшенням віку.

Інформацію про розподіл користувачів між сервісами постачання онлайн-ТБ очікуйте у наступних публікаціях.

 

 

Юліана Панасенко,

студентка 3 курсу факультету соціологиї Київского національного університету имені Тараса Шевченко

 

*Опитування проводилося у період з 4 по 14 березня 2021 року. Опитаний 1801 респондент у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту і регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування – особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face). Максимальна похибка вибірки не перевищує +/-2,4%.

Назад