Місця придбання продуктів харчування українцями

Побоювання з приводу дефіциту продуктів харчування, які були дуже поширеними на початку карантину, виявилися зовсім не виправданими та вже давно лишилися в минулому. Великий вибір точок продажу та широкий асортимент спрямовані на задоволення будь-яких запитів споживачів. Але, на жаль, не лише вподобання визначають їх вибір місць для покупки продуктів, існують і інші, зовнішні обставини, які на це впливатимуть.

За результати опитування, проведеного в березні, можна стверджувати, що найпопулярнішим місцем покупки продуктів харчування для більшості українців є супермаркети та гіпермаркети (75%), з часом їх частка стає все більшою і більшою, хоча досить поширеним для кожного другого залишається також відвідування невеликих магазинів біля дому (51%), трохи менша, але також суттєва частка людей купує продукти на ринку (46%). Значно рідше надається перевага при виборі місця для покупки продуктів спеціалізованим магазинам (14%), лоткам чи торговцям на вулиці або біля метро (6%).

Основними зовнішніми факторами, які формують відмінності у популярності точок продажу продуктів харчування серед населення, є регіон проживання та тип населеного пункту. Жителі східних (87%), південних (78%) та центральних (78%) регіонів країни частіше надають перевагу супермаркетам та гіпермаркетам, ніж жителі західних регіонів (60%). Тоді як в невеликих магазинах біля дому, навпаки, частіше скуповуються в західних регіонах (62%), трохи рідше в південних (53%), центральних (50%) та східних (37%). На ринках найчастіше купують продукти харчування у південних регіонах (61%). Для жителів обласних центрів та міських поселень також більш характерним є покупка продуктів харчування у супермаркетах або гіпермаркетах (96% і 81% відповідно), ніж для жителів сільської місцевості (47%). Останні ж частіше користуються невеликими магазинами біля дому (69%), у містах частка таких людей дещо менша (49%), а в обласних центрах менша навіть удвічі (34%).

Для українців, які полюбляють купувати продукти харчування в супермаркетах або гіпермаркетах, серед усіх безсумнівним лідером є мережа супермаркетів «АТБ», де здійснюють покупки майже половина населення (47%), інша половина розподіляється між мережами супермаркетів/гіпермаркетів «Сільпо» (10%), «Ашан» (3%),  «Еко-маркет» (2%), «Varus» (2%), «Велика Кишеня» (2%), «Metro» (2%), «Фора» (1%), Novus (1%). Відносно велику частку серед усіх, як для регіональних супермаркетів, становлять представлені на території Полтавської та Кіровоградської областей мережа «МаркетОПТ» (3%), мережа супермаркетів «Класс» в Харкові (2%), «Рукавичка» (1%) у Львівській області. Значна частка населення також стверджує, що взагалі не користується жодним із можливих супермаркетів чи гіпермаркетів (18%).

 

Юліана Панасенко,

студентка 3 курсу факультету соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка

 

 PDF-версія:

RB_Supermarket_UKR

 

*Опитування проводилося у період з 4 по 14 березня 2021 року. Опитаний 1801 респондент у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту і регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування – особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face). Максимальна похибка вибірки не перевищує +/-2,4%.

Назад