Українці в умовах карантину: споживання алкогольних напоїв

На тлі пандемії коронавірусу в багатьох країнах спостерігається зростання продажу алкогольних напоїв. Тобто, люди, які не звикли проводити час на самоті в чотирьох стінах, збільшили споживання алкоголю. Це зумовлено кількома причинами. Насамперед, через спалах COVID-19 люди почали проводити більше часу в закритому просторі, значна частина співробітників перейшла на віддалену роботу і майже повністю припинила виходити з дому. Як наслідок, будні дні та вихідні «злилися» в одне ціле, і більшість «соціальних маркерів» щодо вживання алкоголю нівелювалися. Відповідно, загальноприйняті правила, на кшталт «алкоголь лише по вихідних» або «не пити на самоті» стали неактуальними.

Як показують результати чергової хвилі загальноукраїнського CATI-опитування*, на Україну тенденція до збільшення споживання алкоголю в умовах карантину загалом не поширилася. Так, збільшили споживання різних видів алкоголю не більше 3% українців: вино частіше стали споживати 1% опитаних, міцний алкоголь – 2%, пиво – 3%. Навпаки – рідше споживати алкогольні напої – став приблизно кожен десятий житель країни: пиво – 11%, міцний алкоголь та вина – по 13%. Понад чверть українців споживали алкогольні напої як і раніше: міцний алкоголь і вина – по 29%, пиво – 26%. Слід також відзначити, що понад половина опитаних вказали, що зовсім не вживають алкогольні напої: міцний алкоголь – 55%, вина – 56%, пиво – 59%.

Разом з тим, зміни у споживанні алкогольних напоїв мають деякі соціально-демографічні особливості.

Міцний алкоголь – рідше або на попередньому рівні стали споживати дещо більше чоловіків, ніж жінок, а серед жінок більше, ніж серед чоловіків, тих, хто взагалі не вживає міцного алкоголю. Натомість, майже нема відмінностей у зміні частоти споживання міцних алкогольних напоїв у залежності від регіону і місцевості проживання.

Вино (тихе та ігристе) – як і раніше споживають більшою мірою чоловіки та молодь і представники середньої вікової категорії, тоді як серед жінок і представників старшої вікової групи більше тих, хто взагалі не вживає вина. У просторовому відношенні варто відзначити Захід України, мешканці якого більшою мірою, ніж у решті регіонів, скоротили споживання вина, а також сільських жителів, які також стали споживати вина рідше за жителів міст.

Пиво – чоловіки помітніше за жінок стали вживати або частіше, або на попередньому рівні, тоді як серед жінок значно більше тих, хто взагалі не вживає цей напій. Серед молоді помітно більше тих, хто або став рідше пити пиво, або споживав його як і раніше, тоді як тих, хто взагалі не вживає пива, більше серед старших українців. У просторовому відношенні слід відзначити Схід України, серед мешканців якого більше, ніж в інших регіонах, тих, хто взагалі не вживає пива, а також міських жителів, серед яких більше, ніж серед мешканців сіл, тих, хто став пити пиво частіше.

Олексій Ляшенко, кандидат історичних наук, аналітик Research & Branding Group

 PDF-версія:

Rubicon2.0.4_RB_Report_20200626_11_ua

*Опитування проводилося у період з 19 по 24 червня 2020 року. Всього опитано 1009 респондентів у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту та регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, та м. Севастополь). Метод опитування – CATI-опитування (телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера, computer-assisted telephone interviews) ролінгового формату. Максимальна похибка вибірки не перевищує +/- 3,7%.

Назад