Новорічний прайс – 2019

Добігає кінця ще один рік. Як завжди вітрини магазинів ваблять до себе дітей і дорослих нарядними ялинками, різноколірними іграшками і красиво упакованими подарунками. Навкруги панує передноворічна метушня, що передбачає окрім іншого й святкові витрати. Частенько напередодні свята доводиться шукати компроміс між святковими бажаннями і фінансовими можливостями.

Як же складатиметься новорічний бюджет українців цього року? Дані, які були використані в аналізі, побудовані на відповідях приблизно 80% респондентів, що вже спланували свій святковий бюджет. У своїх відповідях респонденти торкалися наступних трьох статей витрат: на святковий стіл, на подарунки рідним і близьким, а також на інші розваги для дорослих і дітей (відвідування ялинок, театрів, ресторанів, туристичні поїздки і тому подібне).

Як показують результати грудневого соцопитування*, цього року приблизно п’ята частина дорослого населення України ще не вирішила, чи буде взагалі витрачатися на підготовку до свята і, якщо буде, то яку суму готова витратити на це. Характерно, що в цього року питома вага цієї частини українців скоротилася на 7% у порівнянні з груднем минулого року. Що до більшості українців (81%), то вони безперечно готові до святкових витрат і навіть прикинули, в яку приблизно суму вони їм обійдуться. При цьому структура святкового бюджету помітно різниться: 18% вирішили обмежитися тільки витратами на святковий стіл, 28% – в основному витратами на святковий стіл і подарунки, а біля третини українців (34%) планують витрати за усіма трьома вищезгаданими статтями. Причому доля останньої групи зросла порівняно з минулим роком на 7%.

Загальний розмір святкового бюджету середньостатистичного українця цього року складе 1979 гривен. При чому ця сума розподілена нерівномірно по окремих сім’ях. В результаті одна половина жителів країни може дозволити собі витрати, що не перевищують 1250 гривен, а друга – що перевищують цю суму (у тому числі і у декілька разів). Розміри 10% найбільш скромних святкових бюджетів не перевищать 200 гривен, а розміри 10% найбільш великих бюджетів перевищать 4250 гривен.

На підготовку святкового столу середньостатистичний українець готовий витратити 941 гривню, на придбання подарунків для своїх рідних і близьких — 922 гривні, а на інші новорічні розваги – 784 гривні. З урахуванням того, що хтось з не стане влаштовувати святковий стіл, а хтось не купуватиме подарунки або не влаштовуватиме інші новорічні розваги, складається загальна сума витрат в 1979 гривен. Варто також відмітити, що порівняно з груднем минулого року, розміри планованих українцями статей новорічного бюджету виросли. При цьому витрати на новорічний стіл збільшилися на 17%, на придбання подарунків – на 20%, на інші розваги – на 9%, а загальна сума витрат – на 19%.

Сума новорічних витрат тією чи іншою мірою залежать від статі, віку, освіти та регіону проживання. Отже, можна відмітити наступні тенденції.

У середньому сукупний розмір новорічних витрат, що плануються чоловіками, перевищує розмір витрат, що плануються жінками, приблизно на 17%. При цьому середньостатистичний чоловік готовий витратити на новорічні свята дещо більше, ніж середній житель України (приблизно на 9%), а середньостатистична жінка – дещо менше (приблизно на 7%).

Чим вищий рівень освіти респондентів, тим більше вони готові витратити на новорічні свята. Наприклад, найвище середнє значення розміру святкового бюджету зафіксоване у осіб із вищою освітою. Воно майже удвічі перевищує значення аналогічного показника у тих, хто має середню освіту і нижче, і майже у півтора рази більше, ніж у тих, що мають середню спеціальну освіту.

Чим вище вік жителів України, тим менше вони планують витрачати на майбутні свята. Так, середній розмір святкового бюджету у найбільш літньої частини нашого суспільства (від 60 років і старше) складає 1072 гривні, а у найбільш молодої (до 30-ти років) – 2556 гривень або в 2,4 рази більше. Якщо середній розмір святкових бюджетів різних вікових груп порівняти з середнім значенням цього показника по Україні, то вийде, що у молоді до 30 років він складе 129% від загальноукраїнського, у 30-39-річних – 124%, у 40-49-річних – 111%, у 50-59-річних – 89%, і у самих літніх – 54%.

У регіональному розрізі найбільш низький рівень святкових витрат цього року планують жителі Півдня, а найбільш високий – жителі Центру України. Причому жителі центральних областей готові витратити в середньому істотно більше, ніж жителі решти регіонів. Цього року розміри середнього сукупного бюджету жителя Центру перевищують розміри відповідних бюджетів жителів Півдня на 33%, жителів Заходу — на 26% і жителів Сходу — на 21%.

Детальніші результати опитування в презентації нижчі.

*Опитування проводилося в період з 9 по 20 грудня 2018 року. Опитані 1998 респондентів у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України по підлозі, віку, типу населеного пункту і регіону проживання(за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування — особисте формалізоване інтерв’ю(face — to — face). Максимальна погрішність вибірки не перевищує +/-2,2%.

Назад